
L’appuntamento è al Museo della Civiltà Romana all’EUR, un imponente palazzo che ora ospita anche il nuovo Planetario di Roma. Nel luminoso atrio di ingresso fa bella mostra di sé il glorioso proiettore Zeiss Jena modello II. Unico superstite tra gli esemplari installati nei planetari di tutto il mondo, esso originariamente mostrava il cielo stellato nel vecchio planetario della capitale, chiuso da vent’anni, nella Sala della Minerva alle Terme di Diocleziano.
Il nuovo planetario, tanto atteso dai romani, è composto in realtà da tre strutture, oltre al planetario vero e proprio è infatti presente un bel Museo mentre è in corso di realizzazione un Centro documentale di scienze astronomiche.

Qui incontriamo il Dott. Vincenzo Vomero, Direttore dei Musei Scientifici della Sovrintendenza ai Beni Culturali del Comune di Roma. Persona indubbiamente oberata da impegni, Vincenzo Vomero ha acconsentito con piacere ad essere intervistato per i lettori di Coelum.
Iniziamo la nostra visita proprio dal museo.
Come si colloca questa nuova struttura nel contesto della divulgazione scientifica della Capitale?

“Planetario, museo astronomico e piccolo centro di documentazione che stiamo mettendo in piedi, fanno di questa struttura un nucleo a Roma importante per la comunicazione dell’astronomia.
Questo museo io lo chiamo “teatro astronomico”: a Roma già abbiamo il museo di M. Mario (presso l’omonima sede storica dell’Osservatorio Astronomico di Roma – OAR ) che contiene importantissimi strumenti antichi, lo “science center” di Monte Porzio Catone (nella sede presso Frascati dell’OAR esiste una mostra/laboratorio interattiva, Astrolab), mentre questo occupa una nicchia tutta particolare dove si vuole innanzitutto colpire l’animo del visitatore.

Teatro astronomico nel senso che tutte le persone che entrano devono essere colpite profondamente nell’animo. Lo scopo è suscitare la curiosità delle persone, fare in modo che si sviluppi un interesse verso la scienza in genere e l’astronomia in particolare. Non vogliamo dare l’idea che la scienza risponde a tutto, noi stimoliamo tanti perché e vogliamo che chiunque venga a visitare questo museo, ad ogni perché che gli balena davanti e per il quale trova una prima risposta, aggiunga 10000 altri perché; è bello procedere in questo modo perché la conoscenza è una reazione a catena. Queste tre strutture lavorano in sinergia per aumentare la conoscenza dell’astronomia.”
Il percorso della visita, partendo dalla Terra fa un viaggio ideale nel sistema solare, per arrivare alla galassia ed ancora oltre; c’è un tema comune di fondo oltre alla semplice descrizione dei corpi celesti?

“Noi abbiamo 3 parole chiave in questo museo: tempo, spazio ed origine degli elementi. Dare al pubblico una nozione corretta di tempo e spazio è tra le cose più difficili, noi siamo legati al metro delle cose umane, mentre il tempo e le dimensioni reali dell’universo sono assolutamente fuori dalla nostra comprensione e dalla sensazione umana di ogni giorno. Inoltre è importante far capire che ogni pezzettino di noi stessi, del nostro vestito, del nostro orologio è fatto di elementi che (quasi tutti) si sono formati nel nucleo di una stella di grosse dimensioni.
Il messaggio fondamentale è la piccolezza dell’uomo di fronte alla grandezza dell’universo, che può suscitare nel visitatore anche delle riflessioni più profonde.”

Il percorso museale è molto curato scenograficamente, le sale vogliono dare l’idea del buio dello spazio. Ci sono bei modelli dei pianeti sospesi in questi alti spazi neri, “ mi piacerebbe pure che in questi ambienti ci fosse il gelo dello spazio” dice sorridendo Vomero, con al disotto di essi pannelli con brevi testi esplicativi sulla loro geologia, l’esplorazione, ma anche curiosità. Evidentemente non c’è la pretesa di spiegare tutto, ma di dare degli stimoli affinché il pubblico continui ad informarsi e magari senta il bisogno di approfondire. Alle sale dedicate alla Terra ed alla Luna seguono, senza trascurare i vari vettori usati dall’Uomo per esplorare lo spazio, quelle sui pianeti rocciosi ed i pianeti gassosi. Non mancano postazioni interattive e due diorami evocativi della superficie della Luna e di Europa, con una sezione dedicata alla ricerca di vita sul lontano satellite gioviano.

Infine in alto campeggia un pannello di ben 9 metri con lo schema orbitale completo del sistema solare. Usciti dal sistema planetario il visitatore incontra delle rappresentazioni della distribuzione delle stelle più vicine al nostro Sole, realizzate tramite piccole luci disposte in 3D. Allo stesso modo è rappresentato anche il gruppo locale e gli ammassi di galassie. Vomero ci dice che questi “alberelli di luce” colpiscono molto il visitatore e gli dischiudono la cognizione della scala dell’Universo. Simpatico l’allestimento di un piccolo osservatorio virtuale con tanto di cupola e telescopio che simula l’osservazione diretta del cielo. Tramite un computer, attraverso lo strumento è anche possibile conoscere l’aspetto che assumono i vari oggetti astronomici nelle varie regioni dello spettro elettromagnetico. Una saletta un po’ in disparte è riservata ad uno spettacolo di immagini e suoni dedicato al modo con cui l’Uomo ha guardato allo Spazio: è anche il momento della riunione della Scienza con l’Arte.

Scorrono su uno spettacolare geode-video dipinti e sculture ispirate al cielo e vari soggetti astronomici per finire con le splendide riprese di Hubble, il nostro ultimo “occhio nello spazio”. Presso il pannello dedicato ai buchi neri si lasciano le sale espositive e dalle lontane regioni dell’universo, tramite un corridoio con immagini del cielo profondo, possiamo tornare direttamente al punto di inizio della nostra visita.
Possiamo certamente dire che l’allestimento è di buon livello, molti i monitor con interessanti filmati, sufficientemente chiari i testi : l’obbiettivo di affascinare il visitatore ci pare raggiunto. Conoscendo un po’ come vanno le cose in Italia l’unica preoccupazione è la manutenzione di tutti gli apparati presenti, cosa di cui Vomero appare conscio. Ma è giunto finalmente il momento di visitare la struttura vera e propria che ospita il planetario.
Può descrivercelo?

“Noi abbiamo ricavato questa cupola dentro uno spazio esistente. Questa grande sala ha 25 metri di lunghezza, 15 di larghezza e 16 di altezza . la cupola non poteva quindi essere più larga di 14 metri. Abbiamo lasciato a vista lo scheletro esterno della struttura e il visitatore è accolto da una luce soffusa, una rappresentazione del Globo Farnese dà il benvenuto prima di accedere nella sala di proiezione.
Nonostante il finanziamento non sia stato enorme, abbiamo cercato di ottimizzare in tutti i modi il prodotto in base alle risorse disponibili.

Sotto la cupola abbiamo 100 posti, anche qui una scelta strategica, se ne potevano mettere molti di più ma il pubblico sarebbe stato scomodo, si è cercato il massimo confort nella visione del cielo proiettato, adottando poltrone da teatro opportunamente modificate.
Pur essendo solo un planetario con cupola di 14 metri ci siamo sforzati di offrire un ambiente gradevole. Abbiamo anche installato 12 proiettori di immagini statiche, posti lungo l’emisfero della cupola, che danno un unica immagine “all sky”, abbiamo poi 3 proiettori video che mandano immagini fruibili dai 3 settori di posti. Siamo anche in grado di visualizzare immagini che generiamo in diretta con un software di grafica 3D.

Aggiungo che questo planetario lavora molto anche col suono, quindi l’acustica è stata particolarmente curata e sono stati installati costosi diffusori direzionali. Da una piccola consolle, tramite un monitor ed una tastiera si comandano 3 personal computer, dedicati ai vari sottosistemi quali la grafica, la parte meccanica, ecc, interfacciati ad un elaboratore centrale.”
In effetti l’effetto è notevole, ci si trova immersi in una piacevole luce azzurrina, le poltroncine disposte in file concentriche sono comode, il proiettore è poco voluminoso, un bel contrasto col vecchio sistema. Vediamo di saperne di più:
Il cuore del planetario è l’apparato di proiezione. Quali sono le sue caratteristiche?
”Lo Zeiss glorioso e antico è stato rimontato e ne abbiamo fatto un’ icona, purtroppo non è stato possibile ripararlo. Non potendo utilizzare lo Zeiss con le sue ottiche strepitose, abbiamo acquistato questo nuovo strumento Automation RSA Cosmos che è un proiettore squisitamente opto meccanico. Esso ha una grossa lampada ad arco al centro ed è dotato di una gran quantità di servomotori che permettono tutti i movimenti possibili. Visualizza 4500 stelle, ha i proiettori dei pianeti indipendenti e lavora sui due emisferi. La scelta di questa giovane ditta francese è stata motivata dal rapporto qualità/prezzo molto favorevole. Questo esemplare di proiettore, in particolare, non esiste in commercio poiché si tratta di un modello integrato da ulteriori sistemi per le nostre specifiche necessità.“
Chi ha assicurato il finanziamento dell’opera?

“Questo planetario è stato realizzato grazie ad un primo finanziamento della Regione Lazio, che è stato il più cospicuo ,ai fondi della legge per Roma Capitale ed a fondi della Sovrintendenza alla Cultura del Comune di Roma. L’insieme di questi ha fatto sì che con un budget veramente basso si sia riusciti a costruire tutta la struttura. Nel progetto iniziale non era compreso il museo, però ci è sembrata una cosa ottima farlo, in tal modo si realizza un vero sistema che comprende il planetario, il museo astronomico ed il centro di documentazione. Noi avremo qui un posto dove tutti possono trovare documentazione, libri, materiale multimediale per approfondire questi argomenti.”
Alla consolle di gestione del planetario incontriamo Stefano Giovanardi, uno dei giovani curatori scientifici, a lui chiediamo: Quali ritieni siano i punti di forza di questo planetario? Quale è la filosofia con cui lavorate?

“Di particolare qui c’è la parte digitale. Ciò aggiunge tutta una serie di potenzialità al tipo di divulgazione che si può fare in un planetario. Noi possiamo trattare gli argomenti classici come i moti della Terra, i moti dei pianeti, il mutare della volta celeste, però tutto questo lo vogliamo integrare con elementi di approfondimento verso l’astrofisica moderna. E lo possiamo fare soprattutto grazie alla componente digitale che aiuta il pubblico a capire come l’astronomia moderna studia l’Universo in grande profondità. E’ difficilissimo affrontare questi temi con un planetario classico, visto che si va a parlare fondamentalmente di oggetti che non si vedono nelle proiezione normale. In questo modo riusciamo a trattare sia in senso divulgativo che didattico anche argomenti di grande attualità e questo ci sembra molto importante.”

“Tutti noi veniamo non solo da una formazione scientifica, astronomica in particolare, ma anche da una formazione in comunicazione della scienza, ad esempio io ho fatto il master della SISSA a Trieste. Combinando i due percorsi formativi in effetti ci rendiamo conto che nel planetario ci serve, più che la pedanteria sui contenuti, una grande attenzione a come veicolarli. Qui si ha a disposizione un ambiente interessante per l’atmosfera che crea e per le risorse di cui dispone e si può quindi proporre un discorso sull’universo combinando una serie di elementi che vanno dal cielo stellato stesso ad immagini, video e simulazioni tridimensionali che si possono fare in tempo reale, ad esempio una navigazione tra i pianeti, per ottenere non tanto di insegnare qualcosa a qualcuno, perché non siamo una scuola, ma di stimolare l’attenzione e la curiosità delle persone parlando di astronomia in modo scientifico”.
Credo che sia già possibile stilare un primo bilancio, siete soddisfatti? Che feedback avete dal pubblico?
“Il nostro obiettivo è riuscire ad interessare le persone e indurle a fare delle domande. E devo dire che questo succede abbastanza spesso, alla fine degli spettacoli molte persone vengono da noi a chiederci qualcosa. Se tu hai “acceso” la mente delle persone questo è un grandissimo risultato. Finora il feedback del pubblico è stato tanto ed è stato molto spontaneo. Sia direttamente alla fine degli spettacoli sia via email, sia per contatti vari che la gente ha piacere di prendere. Questo sicuramente significa che c’è un interesse e c’è una richiesta di astronomia a livello pubblico molto forte e noi stiamo riuscendo a stimolarla.
Certamente abbiamo molto ancora da lavorare su tanti aspetti ma tutto questo è incoraggiante.
Il tipo di pubblico che troviamo è sicuramente composto in buona parte da appassionati, oltre a molti astrofili ci sono anche i semplici curiosi e quelli che cercano un rapporto romantico con il cielo: già sono nati diversi amori sotto la cupola del planetario. Ma c’è anche una buona dose di persone esigenti che vogliono trattazioni più approfondite.”
Tenete conto delle richieste del pubblico per ottimizzare o avete un programma fisso, sempre quello?
“No, il programma è molto variegato, forse più di quanto accada in altri planetari perché spesso questi fanno a ripetizione sempre lo stesso spettacolo registrato, noi invece cerchiamo di avere un atteggiamento diverso inserendo tipologie di spettacoli che vanno da quelli di introduzione alla conoscenza del cielo, all’approfondimento astrofisico, agli spettacoli interattivi con i bambini, alle sperimentazioni tra musica e astronomia, agli sconfinamenti dell’astronomia verso altre discipline. Quindi in realtà la varietà di proposta è notevole, ci sono circa 20 titoli diversi che utilizziamo nella programmazione. Soprattutto la caratteristica di quasi tutti è che sono spettacoli fatti dal vivo, non registrati e devo dire che questo il pubblico lo apprezza tantissimo, c’è gente che è venuta a dirci: siamo contenti perché il vostro planetario non è “freddo” come potrebbe essere uno molto più grande e sofisticato che però ti fa vedere sempre lo stesso spettacolo.”
Idee nuove quindi e gente entusiasta del proprio lavoro. Ebbene questi ci sembrano i giusti requisiti per fare di questa struttura un punto di riferimento della divulgazione astronomica nel nostro Paese. Auguriamo al Planetario di Roma il pieno successo.
Planetario e Museo Astronomico
presso Museo della Civiltà Romana – Piazza G.Agnelli, 10 – 00144 Roma
Tel. 06/82077304
Apertura: lun-gio h 9-16; venerdì h 9-13
Web: www.comune.roma.it/planetario
E-mail: planetario@comune.roma.it
Fotografie di Maria Luisa Manai
an important excellent honest exceptional tips…
Hmm it once again looks choose your site ingested your in the beginning short measure (it will be quite preferably extended) a spouse and even i promptly speculation I would like to solely consider whatever Not long ago i wrote along and assert, So now…
Yahoo results…
While searching Yahoo I found this page in the results and I didn’t think it fit…
Cool website…
[…]I like this web blog its a master peace[…]…
bgale xrhmata…
[…]Wonderful story, reckoned we could combine a few unrelated data, nevertheless genuinely really worth taking a look, whoa did one understand about Mid East has got more problerms also […]…
tablet pc, tablet computers, tablets…
[…]The information and facts talked about in the report are a few of the most beneficial accessible […]…
Its hard to find good help…
I am constantnly proclaiming that its hard to procure quality help, but here is…
Wanna try this?…
I recommend that you do exactly the same thing!…
carfax reports…
[…]Wonderful story, reckoned we could combine a handful of unrelated data, nonetheless genuinely worth taking a appear, whoa did a single study about Mid East has got much more problerms at the same time […]…
Personalized Recycled Bags…
Badges could be engraved or printed, they could be pin-backed, magnetic, or hung about the neck that has a lanyard…
…Links…
[…]The full look of your website is magnificent, let neatly as the content material![…]…
Its hard to find good help…
I am regularly saying that its hard to procure quality help, but here is…
I saw {yet|but|however} {another|an additional|yet another|one more} thing concerning this on {another|an additional|yet another|one more} {blog|weblog}. Youve {obviously|clearly|certainly|naturally} spent some time on this. {Well|Nicely|Properly|Eff…
What’s Going down i’m new to this, I stumbled upon this I’ve discovered It positively valuable and it has aided me out loads. I’m hoping to give a contribution & assist different users like its aided me. Good job….
7163819870…
[…]one of our visitors a short while ago suggested the following website[…]…
Skid…
[…]What you will be actually informing oneself. Exactly what are your own thinking? For pretty much 30[…]…
Wikia…
Wika linked to this website…
Free Aetna…
We sell Google most trusted Plans. Our Plans are number one ranked in Google and you can not go wrong. All our plans are free and you get the most benefit out of our free options. If you have any questions please call our Free number….
Its hard to find good help…
I am forever saying that its difficult to find quality help, but here is…
Looking around…
I like to look around the online world, often I will just go to Digg and follow thru…
real estate school…
[…]although internet sites we backlink to beneath are considerably not connected to ours, we really feel they are essentially worth a go by means of, so have a look[…]…
Torpedo…
[…]Via international organizations and this is the opportunity that lots of under western culture have got enthusiastic[…]…
Digg…
While checking out DIGG today I noticed this…
Pusat Toko Bunga bandung…
[…]Here are a number of the sites we recommend for our visitors[…]…
chiropractor reviews raleigh nc…
[…]please pay a visit to the sites we adhere to, like this one particular, because it represents our picks in the web[…]…
Advertising Company…
[…]although web-sites we backlink to beneath are considerably not associated to ours, we really feel they may be really worth a go as a result of, so have a look[…]…
great new site…
I noticed this page yesterday and found a pretty intelligent point of view…
Shredding Company…
[…]Every once in a when we pick out blogs that we read. Listed beneath are the latest web-sites that we opt for […]…
ambien…
WONDERFUL Post.thanks for share..more wait …..
adderall…
I learn something more challenging on different blogs everyday. It will always be stimulating to read content from other writers and practice a little something from their store. I�d prefer to use some with the content on my blog whether you don�t mind…
truly great statement…
That is definitely really helpful, You’re generally a really expert tumblr. I have developed authorized styles feed coupled with look ahead to inside the planning for more making use of the excellent write-up. On top of that, I have developed propagat…
cool stuff…
Wow! Thank you! I always wanted to write on my site something like that. Can I take a part of your post to my blog?…
Skokie IL homeowners insurance…
[…]Here are a number of the web-sites we advise for our visitors[…]…
Find more there:…
[…]The total glance of your site is great, let smartly as the content![…]…
ativan…
Sorry for the huge review, but I’m really loving the new Zune, and hope this, as well as the excellent reviews some other people have written, will help you decide if it’s the right choice for you….
klonopin…
This is getting a bit more subjective, but I much prefer the Zune Marketplace. The interface is colorful, has more flair, and some cool features like ‘Mixview’ that let you quickly see related albums, songs, or other users related to what you’re lis…
very arousing…
It is without a doubt our confidence wherein mesothelioma is definitely the majority unsafe malignancy. It will be different components. Slightly even more I imagine this that harder Much of our company can be convinced not difficult behave for an auth…
exceptional posting…
Youre which explains why reason neat! Document never reckon that will Ive recognize something this way prior to when. For in this reason good to determine any individual by using a lot connected as well as original concepts employing this information. …
Look here for more:…
[…]The overall look of your website is excellent, let neatly as the content material![…]…
purple balloons…
[…]The information talked about in the post are a number of the top offered […]…
wonderful piece related to writing…
Lots of really wonderful data, Gladiolus Statement noticed this process. “Civilization could function as transient illness. inch simply by Robinson Jeffers….
The North Face Outwear…
[…]The facts mentioned inside the write-up are a number of the best accessible […]…
forex signal…
[…]please take a look at the websites we follow, like this a single, because it represents our picks in the web[…]…
Looking around…
I like to look in various places on the web, regularly I will go to Digg and follow thru…
…Check this out…
[…]I am no longer certain the place you’re getting your information, but great topic.[…]…
Wonderful Netting website…
I needs to state i just value these post. Looking looking everywhere employing this! Thank goodness I stumbled upon it on the subject of Windows live messenger. You can have created my day! Thx just as before!…
…Visitor recommendations…
[…] What web host are you the usage of? Can I get affiliate hyperlink to your host? I wish web site loaded up as quickly as yours lol[…]…
play roulette…
european roulette…
Dentinolutinciousners…
[…]Businesses and other on the web companies plus the consumers could make very best make use of from your[…]…
roulette…
online roulette…
oyunlar…
[…]Here are a few of the web sites we advise for our visitors[…]…
Looking around…
I like to surf around the web, regularly I will go to Digg and follow thru…
Nasty doctors screwing patients hard!…
Next door twinks make their first steps in porn!…
roulette…
online roulette…
webmaster…
[…]Sites of interest we’ve a link to[…]…
ultimate power profits…
[…]we came across a cool web site that you just might get pleasure from. Take a search in case you want[…]…
online casino sign up…
[…]The info talked about within the report are some of the best out there […]…
Informative and precise…
Its hard to find informative and precise information but here I found…
casino online…
online casino…
{Nice|Excellent|Great} {blog|weblog} {here|right here}! {Also|Additionally} your {website|site|web site} {a lot|lots|so much|quite a bit|rather a lot|loads} up {fast|very fast}! What {host|web host} are you {the use of|using|the usage of}? Can {I am …
Wow, incredible weblog layout! How long have you been blogging for? you make blogging look easy. The entire glance of your site is fantastic, as well as the content material!…
Surveyor…
[…]Most of the rehab services are generally form teams organic and natural sona integrative peaceful lake underlying[…]…
Maitresse Madeline punishes and milks slave prostate with expert precision making him loose his filthy load twice without stroking his cock….
Submissive pervert lets his Mistress settle comfortably on top of his face…
Just browsing around…
Consequently, while you are on the fat burner using supplements circle you might want to consider lowering the caffeine consumption from other sources (coffee)….
Fantastic Blog site…
That my personal companion as well as i had been basically searching for that info for a long period. Once 6 sufficient time for several Googleing, eventually I would everything inside your web web page. That my personal companion as well as i consider…
Looking around…
I like to browse around the internet, often I will just go to Digg and read and check stuff out…
Maitresse Madeline punishes and milks slave prostate with expert precision making him loose his filthy load twice without stroking his cock….
Submissive pervert lets his Mistress settle comfortably on top of his face…
Botox…
[…]please check out the sites we stick to, including this one, as it represents our picks from the web[…]…
Digg…
While checking out DIGG today I noticed this…
great info…
Thanks for the marvelous posting! I genuinely enjoyed reading it, you’re a great author.I will remember to bookmark your blog and definitely will come back down the road. I want to encourage one to continue your great work, have a nice day!…
hundefutter günstig kaufen…
[…]here are some hyperlinks to web sites that we link to because we consider they may be worth visiting[…]…
how to get twitter followers…
[…]Every as soon as in a although we select blogs that we read. Listed beneath are the newest websites that we pick out […]…
Snorfland…
[…]please visit the web-sites we stick to, including this one, as it represents our picks through the web[…]…
Related……
[…] kindly visit the sites many of us read, including this blog, as it signifies our choices from the internet […]…
Pet Supplies Stores…
[…]Every the moment in a even though we choose blogs that we read. Listed below are the most up-to-date web-sites that we select […]…
Very Good Post….
I saw this really great post today….
Brindes promocionais campinas…
As promotional gifts, branded mugs are ideal for giving out to lasting clients and customers…
finest stage submit…
Thank you in terms of any several additional great write-up. Where moreover could any person get who sort of information with this particular best method by means of penning? I will include a few function next 1 month, not to pay I’m in regards to the…
Click here…
[…]below you?ll find the link to some sites that we think you ought to visit[…]…
3Thirty6 Publications…
Wika linked to this site…
wonderful research…
Now we have discover a few nutrients right next. Certainly edge book-marking involving time designed for. We stun simply exactly how much effort people set for making this kind relating to wonderful training website….
beats by dre…
[…]always a huge fan of linking to bloggers that I love but don?t get a lot of link really like from[…]…
impressive affirmation…
It’s onerous to see knowledgeable folks through this subject, but someone did you get realize just what you’re referring to concerning! Bless you…
celine handbags…
[…]below you?ll discover the link to some web sites that we think it is best to visit[…]…
in particular distinctive websites…
Appreciate it while using the thoughts you need shared in these records. Also, I do believe there’s a lot of variables which inturn generally certainly keep core insurance enhanced completely downward. Will prove to be, to presume regarding choosing v…
Coolest blog entry……
[…] despite the fact that websites we backlink down the page are noticeably not affiliated with ours, we think they are really worth a go over, hence have a look […]…
Be a man! Donate some hot cum to the Sperm Cult!…
Boys before, twink pornstars now, see how it happened!…
The Birch of the Shadow…
I think there may be a number of duplicates, but an exceedingly helpful listing! I have tweeted this. Many thanks for sharing!…
pay day loan…
payday loans…
Video Communication…
[…]just beneath, are many totally not connected sites to ours, nevertheless, they are certainly really worth going over[…]…
Mini Drums…
[…]although internet sites we backlink to below are considerably not connected to ours, we really feel they may be basically worth a go as a result of, so possess a look[…]…
You actually make it seem so easy together with your presentation but I to find this matter to be actually one thing that I think I might by no
means understand. It seems too complex and extremely wide for me.
I am taking a look forward on your next submit, I will attempt
to get the hang of it!
Sniff…
[…]Solutions Time and again it’s been verified to be a very productive automobile[…]…
Aeroplane…
[…]Advertising costs. This really is the value of connection creating in[…]…
leading corner website page…
I guess various web page homeowners may possibly receive this kind of site as a possible absolute process, particularly sparkling together with excellent web page visitor friendly style and design, as well as a general few prospects. You’re knowledgea…
jual barang unik…
[…]that will be the end of this post. Right here you?ll discover some web pages that we think you will value, just click the links over[…]…
Great blog here! Also your web site loads up fast! What host are you
using? Can I get your affiliate link to your host?
I wish my site loaded up as quickly as yours lol
fantastic report…
Hey there! Many when they get virtually every plugins towards help by utilizing SEO? So i will probably be hoping to obtain a web site web site toward placement properly for handful of concentrated crucial expression however Therefore i’m definitely n…
jual kebaya modern wanita…
[…]Wonderful story, reckoned we could combine a couple of unrelated data, nevertheless seriously really worth taking a search, whoa did a single find out about Mid East has got much more problerms as well […]…
check it out…
found this link online and found a totally insightful piece of info…
all tech electronics austin…
best electronics of 2011…
ford parts…
[…]we prefer to honor numerous other world wide web internet sites on the net, even though they aren?t linked to us, by linking to them. Underneath are some webpages worth checking out[…]…
Healing’s Dragon…
to find problems to improve my web site!I suppose its alright for making usage of a number of within your principles!!…
Canadian Tire Treadmills…
[…]always a significant fan of linking to bloggers that I adore but don?t get a good deal of link enjoy from[…]…
Save…
[…]Team referred to as the residence of gaga she headed to the studio for that[…]…
casino…
online casino…
jeux de moto…
[…]always a major fan of linking to bloggers that I enjoy but really don’t get a great deal of link appreciate from[…]…
336 Publications…
I used to be able to find good information from your blog posts….
3 Thirty 6 Publications…
Can I just say what a relief to uncover somebody who really understands what they’re discussing on the internet. You actually understand how to bring a problem to light and make it important. A lot more people really need to read this and understand t…
Links…
[…] we came across a really good site that you may possibly appreciate. Look it over if you want […]…
3Thirty6 Publications…
May I just say what a comfort to discover someone who really understands what they’re talking about on the web. You definitely realize how to bring an issue to light and make it important. A lot more people must look at this and understand this side o…
http://www.meridianorx.com…
the next time I read a blog, I hope that it doesnt disappoint me as much as this one. I mean, I know it was my choice to read, but I actually thought youd have something interesting to say. All I hear is a bunch of whining about something that you coul…
ambien…
Zune and iPod: Most people compare the Zune to the Touch, but after seeing how slim and surprisingly small and light it is, I consider it to be a rather unique hybrid that combines qualities of both the Touch and the Nano….
Whispering Misty…
So sorry you can expect to pass up the workshop!…
official shane dean…
[…]we like to honor many other online sites around the internet, even if they aren?t linked to us, by linking to them. Below are some webpages worth checking out[…]…
stem enhancement, stem cell supplements,…
[…]we came across a cool site that you simply may well love. Take a look if you want[…]…
Seductive nurses, nymphomaniac assistants, dirty doctors!…
Crazy porn castings for hung, horny Eurotwinks!…
Very Good Post….
I saw this really good post today….
refurbished ipad…
[…]one of our guests lately advised the following website[…]…
Gems from the Internet…
[…] plenty of time to read or visit the particular content material or websites we now have linked to directly below the […]…
Fox…
[…]Usually do not announce these modifications you will need to perform some[…]…